Nebál bych se film nazvat překvapením (minimálně) dekády. Kdo po všech průserech během nebývale dlouhé pre-produkce i samotného komplikovaného natáčení, přetáčkách a odsunutí premiéry, zkazkách o Hardyho mírně “problematickém” chování na place a vzájemné animozitě mezi ním a Theron a především Millerově pokročilém věku a jeho předchozích filmech (v podstatě byl tehdy ve stejné situaci/pozici jako aktuálně Coppola – kultovní filmař, který tvůrčí vrchol zažil desítky let nazpátek a na stará kolena si plnící svůj životní sen) čekal, že v trailerech a následně ve filmu vyrukuje s takovou atomovkou (v některých ohledech skoro redefinující žánr), za kterou by se nemuseli stydět o několik generací mladší filmaři i kdyby byla kvalitativně poloviční, tak klobouk dolů.

Snad jediná věc, která se mi napoprvé tak úplně nepozdávala, byl Millerův posun v pojetí Maxe jako postavy. Na rozdíl od trilogie má ve čtyřce nečekaně pasivní roli a prakticky celý film na události jen (povětšinou rezignovaně) reaguje, namísto toho, aby je podněcoval a rázně řešil, což mi tenkrát vůbec nesedělo jak k postavě jako takové, protože Gibson byl v trilogii neskutečný badass, tak k Hardymu, který se herecky profiloval úplně stejně (btw typově dokonalý casting), ale časem jsem i tohle pojetí vzal na milost. Jinak jsem ale sbíral čelist z podlahy tak jako všichni ostatní v sále s konstatováním, že filmové zázraky se přece jen stále ještě dějí. A pokud Miller zopakoval podobný wow efekt i v případě Furiosy, jak zvěstují tamtamy (fingers crossed), tak nezbývá než cameronovsky zvolat “král (post-apo) světa je zpátky”:-).


Prapůvodně (na přelomu milénia) to měla být regulérní čtyřka s Gibsonem v hlavní roli (už tehdy s podtitulem Fury Road) a tím pádem se zestárlým Maxem (btw ve filmu si měl ze šrotu postavit nový Interceptor).

Poté, co tehdejší plány krachly a Miller o dekádu později nakonec obsadil Hardyho, překopali celou backstory (Maxův věk posunuli vzad, události vzhledem k použitým vehiklům a faktu, že Max zažil “apokalypsu”, naopak vpřed, v trilogii hrály roli neekologické války o ropu, ve Fury Road pro změnu “environmentally friendly” války o vodu, atd.) s tím, že přesto nadále platí to, co padlo v Road Warriorovi, tj. Max je více mýtická/legendární postava, než obyčejný člověk, nehledě na to, kdo jej zrovna hraje. Což je docela cool způsob, jak se vyhnout veškerým fanouškovským stížnostem na jakékoliv nekonzistence v kánonu:-).

Takže ano, Max by “správně” měl být ve Fury Road věkově mnohem blíže Immortanovi Joeovi a Vuvalini týmu než Furiose, se kterou jsou ve filmu věkově nastejno.


Tohle se mezi fanoušky řešilo hned po premiéře Fury Road a dostalo se to později i k samotnému Millerovi, který to popřel:-). Takže ne, dospělý Feral Kid není Hardyho Max. Nicméně dodal, že je to zajímavá interpretace. Vtipné na tom je, že to vzešlo z podobné “lidové tvořivosti”, jakou Miller rámuje příběhy v tomhle světě. To dodávám zase já.