Cameron z toho vyšel ještě dobře:-). Z té vzedmuté vlny podmořských sci-fi/ sci-fi hororů na konci 80s (Abyss, Leviathan, DeepStar Six a ještě pár dalších zapomenutých věcí) v pokladnách kin více nebo méně pohořeli všichni do jednoho, ale jen z Cameronova příspěvku se (zcela po zásluze) stala absolutní žánrová klasika, která si (dtto) vysloužila i hrstku zlatých plešounů. A kromě toho je pro Cameronovu další tvorbu historicky významná hned v několika ohledech.

Jednak konečně na své produkčně geniálně vypiplané vize dostal dostatečnou sumu peněz (viz podfinancovaní Aliens, u kterých museli šetřit doslova na všem – málem i na Weaver, kterou Fox původně odmítl obsadit, protože velký honorář) a předvedl studiím, že podobné (na tehdejší dobu) velkoprodukce zvládne odtočit se stejně sebejistou rukou, jako dosavadní “nízkonákladovky”. Dále si ověřil, že cgi je na poli trikových technologií skutečně “next big thing” a borci z ILM vážně dokážou pro T2 tekutého kyborga “realisticky” oživit (viz vynikající dokumentární minisérie Light & Magic).

Současně si vyzkoušel extrémně náročnou práci pod vodou a načerpal cenné zkušenosti, které se na place Titanicu a dvojky Avatara jistě hodily (a ušetřily asi pár starostí navíc). Stejně tak dokázal, že je schopen napsat i propracovanou partnerskou linku s uvěřitelnými “civilními” charaktery, což se později zúročilo v jednom miliardovém hitu o jedné lodi a jednom ledovci. A konečně humánním/ekologickým poselstvím filmu (v rozšířené verzi o to více akcentovaným) drahně let před modrásky ukázal, že jako vypravěč toho nabízí mnohem více, než je jen (brilantní) techno fetiš.

Jen ta dlouholetá ignorace filmu v rámci vysokého rozlišení na poli domácího videa byla (u nás bohužel stále je:-() ošklivou kaňkou na kráse.