Minimálně třetina záběrů v traileru vyhrazena pro trademark série (aneb odněkud někam sprintující Cruise se strhaným výrazem v obličeji:-)), takže cajk, tady je svět ještě v pořádku:-).
Sázka na osudovost a „one last time“ citová ždímačka (nevěřím tomu, že tady bude mít Cruise a McQuarrie koule na to, aby to s Huntem zakončili ve stylu Broccoli a Wilsona), problémová ponorka (snad to za to nabobtnání rozpočtu bude ve filmu alespoň stát za to), předem propálený stunt s dvojplošníkem (škoda, že si Cruise tohle představení nenechal jako překvapení až do filmu), produkčními hodnotami hollywoodský top tier level a klišovitý AI záporák z minula v tichosti uklizen do kouta (spolu se změnou dresu podtitulu v rámci kampaně prozřetelný tah).
Nevidět bombastické trailery na sedmičku a následně sedmičku jako takovou, tak si z tohohle traileru nadšením asi cvrnknu do kalhot a nebudu kecat, výlet do IMAXu přes celou republiku napřesrok podniknu v každém případě, ale pro své vlastní dobro si případné nekritické nadšení schovám až do kina, protože minule to pro mě byla docela nepříjemná srážka s realitou. Každopádně čistě na úrovni traileru to je (opět) prvotřídní práce. Snad to tentokrát vydrží až do filmu.
Kdysi dávno (v době, kdy se měla sedmička s osmičkou točit back-to-back jako velkolepá rozlučka s celou sérií, rozdělená do dvou filmů) to tak Cruise a McQuarrie plánovali, ale někdy v průběhu (extra dlouhé) produkce od toho ustoupili a už během premiéry sedmičky jednak prohlásili, že série bude pokračovat a jednak naznačili, že Hunt pravděpodobně taky.
Tudíž hrdinské sebeobětování ala poslední Bond imho ani náhodou, opětovný odchod do důchodu (tohle ve dvacet let staré trojce působí z dnešního pohledu fakt vtipně:-)) taky dost pochybuju. Tipuji, že to ve filmu maximálně zkusí uhrát ve stylu Ghost Protocolu (naznačování předání štafety nenápadně na pozadí, ale navenek vše při starém), ale spíše to úplně zahrají do autu a „osudové finále“ bude znovu vycházet čistě z podstaty mise (tak jako „nukleární“ klimax čtyřky nebo šestky).
Každopádně už by to vážně chtělo přivést (nastálo) do týmu nějakou novou krev. Dříve nebo později Cruise (Pegg a Rhames totéž) bude muset kariéru v IMF tak jako tak pověsit na hřebík a Paramount bude muset řešit recasting. Super by bylo, kdyby se Hunt za dalších pět nebo deset let do série vrátil jako hostující charakter (mentorská role ve stylu Phelbse) po vzoru Gravese v navazující sérii z 80s. To by mohl být comeback event na úrovni Jackmana v D&W:-).
A proč by nemohla, když značka skvěle fungovala celých třicet let, než se k ní dostal Cruise? Těžko by se tehdy rozhodl převést ji do filmu, kdyby to tak nebylo. Že z toho hned v jedničce udělal one man show, na čemž všechny filmy dodnes stojí a padají, je už jiná věc. Po odchodu Cruise bude ideální příležitost vrátit se zpět ke kořenům a udělat ze série opět týmovou heistovku ala Ocean’s Eleven, Fast Five nebo marvelovský Endgame.
Kromě toho Paramount v současnosti moc potenciálně profitabilních značek ve svém katalogu nemá, takže bych se hodně divil, kdyby tuhle sérii bez Cruise na neurčito uložili k ledu. Hádám, že si zopakují podobnou rozhodovací paralýzu, kterou předvádějí u filmového ST, ale dříve nebo později dají kravaťáci nějakému pitchi zelenou a pošlou jej do realizace.
Sedmička byla po famózní pětce a šestce hodně studená sprcha (akce vyjma finálové vykrádačky Uncharted o level níž oproti předchozím misím, jak zametli s Ferguson mě naštve pokaždé, když si na to vzpomenu a po Harrisovi a Cavillovi (a předtím Hoffmanovi a Nyqvistovi) přijít s tak matným záporákem (ať už Morales nebo ten chatbot), že vedle něho působí lépe i Scott ze dvojky, to se taky jen tak nevidí), takže bezbřehá očekávání stran osmičky raději držím na uzdě, ale návštěva IMAXu (přes celou republiku) je i tak jistota. Vedle Avatara se Supermanem a možná F1 tady letos moc audiovizuálně nabitějších podívaných asi nebude.
Jsem zvědavý na to kaskadérské číslo s dvojplošníkem (pokud si správně pamatuju, tak při oznámení sedmičky a osmičky se Cruise a McQuarrie nechali slyšet, že je napadl tak grandiózní kaskadérský kousek, že jej museli přesunout do dalšího filmu, čímž mimo jiné tehdy zdůvodňovali, proč rozdělili příběh na dva díly:-)) a poruchovou ponorkou (snad ty produkční problémy stály za to a nedopadne to jako stunt jump v sedmičce) a zda si potřebu osudovosti a sázek o všechno zase nevyloží tak, že odpraví nějakou další oblíbenou postavu v týmu (když nechat do západu slunce odejít jak sérii, tak Hunta si v mezidobí rozmysleli a celé to přepsali).
Každopádně ať už to kvalitativně dopadne jakkoliv, tak dvojce Cruise a McQuarrie (srdcaři každým coulem) moc přeju, aby se dostali do černých čísel, protože s tím šíleným rozpočtem to prozatím vypadá na „nesplnitelnou misi“ (ať už jim pojišťovny na vratkách vypláznou cokoliv).
McQuarrie ve vztahu k ohlasům na sedmičku bude při dokončování osmičky řešit tak maximálně screentime toho generického virtuálního záporáka, jehož jméno jsem už zapomněl (i droidi ve SW mají nápaditější označení, o pojmenování MacGuffina ve trojce ani nemluvě), vzhledem k tomu, jak ho v traileru po tichu uklidili do kouta:-).
O Ferguson prohlásil, že ji záměrně poslal na střídačku, aby zvýšil sázky a posunul střet do osobní roviny. Kdyby ji v osmičce vrátil zpátky, tak by tenhle geniální tah úplně znegoval a postavil by se po bok marvelovek a F&F, kde jakákoliv smrt kohokoliv nemá vůbec žádnou váhu. Kromě toho je v osmičce už tolik postav, že by pravděpodobně dostala ještě méně prostoru, než v sedmičce (a to už tam byla jen do počtu).
Každopádně vybudovat si díky pětce a šestce potenciál natočit podobně silnou rozlučku jako měl Craig s Dench ve Skyfall (nebo Seydoux s Craigem v NTTD) a takovým způsobem to, ehm, zabít, je fakt k vzteku/pláči. Kdyby z jejího odchodu alespoň udělali cliffhanger na konci filmu a diváka do premiéry osmičky drželi v nevědomí, zda přežila nebo ne, ale odpravit ji těsně před (semi)finále a ještě tak neobratně, ach jo.
Prodáno, kde to mám podepsat:-)? Je tady prostě všechno. Sprintující Cruise, šílené kaskadérské kousky, tuna nostalgie skrze záběry z předchozích dílů (tvl, to už je fakt skoro 30 let, co jsem v kině seděl na jedničce s úsměvem od ucha k uchu?), hra na city („one last time“) a osudovost až na půdu, plus po generickém umělém i živém záporákovi ani památka:-). K dokonalosti už chybí jen to, aby se Cruise posadil do Super Hornetu a ukázal nějaký „Maverick manévr“ (divím, se, že je něco takového nenapadlo, když mají Cruise a letadlovku pohromadě v jednom filmu:-)).
Sedmička sice zůstala za očekáváním a jisté pochyby stran zdejšího chatbota nadále přetrvávají, ale tohle je prostě hollywoodský top tier level v rámci současné blockbusterové produkce (a navíc potenciální rozlučka), tudíž návštěva kina je jednoduše povinnost. Jakmile spustí předprodej do IMAXu, tak kupuju jízdenky přes celou republiku, rezervuju hotel a pro všechny případy balím sadu kapesníků (s Ferguson mě minule zaskočili, znovu se nachytat nenechám):-).
Pravdu díš, je tam, prevít jeden. Já si ho na poprvé vůbec nevšiml a to tam má i nějaký dialog. Což pro mě osobně jen dokazuje, jak matným záporákem v sedmičce byl. V osmičce na tom snad bude lépe. Ta vedlejší „osobní“ linka s postavou Marie, kterou tady uzavřou, by tomu mohla pomoct.
S Ghost Protocolem se tahle série posunula do roviny „velké akční atrakce s Cruisem v roli kaskadéra propojené nějakou tou dějovou linkou“ (vtipné je, že v témže roce něco podobného zkusil Universal s F&F ve Fast Five, jen kaskadéra vyměnili za borce z mma) a zafungovalo to, respektive se to stalo novou součástí dna značky.
Tak je trochu naivní volat po tom, aby se tenhle koncept hodil do koše (minimálně potud bude hlavní tváří značky Cruise). Zvlášť, když je to jeden z důvodů, proč cílovka včetně mě na tyhle filmy chodí. To samé vidět Reevese dělat stunty ve Wickovi, byť by to celé mohl odmakat double a vypadalo by to lépe, je přidaná hodnota těch filmů. Hořekovat nad více stunty/méně cgi je docela bezpředmětné, protože i v těch nejlepších dílech (Rouge Nation, Fallout) je akce prošpikována tunami cgi (jinak to ani nejde).
Že akce v sedmičce působí o level hůře než v předchozích filmech nerozporuju, tvrdím to od premiéry, ale problém je vedle triků i na straně choreografie, kamery a střihu. Nic nápaditého/energického jako byla bitka v opeře nebo na záchodcích tady není, auto honička je sterilita sama, bike jump pohřbili střihem, to měli ukázat v jednom dlouhém záběru stejně jako halo jump ve Falloutu a vlakové finále se sice točilo prakticky stejně jako garáž v Ghost Protocolu, akorát to celé už bylo k vidění v Uncharted a Cruise nepřidal nic navíc, takže efekt čelisti na podlaze se nedostavil. Na rozdíl od helikoptéry ve Falloutu. Kdyby tohle všechno fungovalo jako dříve, tak by triky nebyly takový problém.
To podle mě souvisí s tím, co jsem zmiňoval. Cruise sice stunty v sérii dělá od jedničky, ale do Ghost Protocolu to byl jen takový bonus navíc k tomu hlavnímu, tj. narativu. Od čtyřky se z toho stal v podstatě středobod každého filmu a Cruise s McQuarriem při vymýšlení pitche k novému dílu začínají právě tím highlight stuntem, ke kterému pak doplní nějaký plot, aby to dávalo smysl:-). Diesel s Morganem to od Fast Five začali dělat úplně stejně.
Mimo jiné i kvůli tomu původně vznikl ten nápad natočit současně sedmičku s osmičkou. V rozhovorech zmiňovali, že je vedle skoku s motorkou napadl ještě jeden šílený kousek (teď už víme, že to byl dvouplošník), který si ale chtěli schovat na příště. Problém tohohle přístupu ale je, že u stuntů jednak vyžaduje originalitu a nutí tvůrce neustále zvětšovat měřítko (což nejde donekonečna) a jednak klade nároky na ten zbytek (kamera, střih, triky, nepřímo i charaktery a narativ). F&F se na ten zbytek vykašlalo a top tier jsou fakt jen stunty, u M:I to do Falloutu fungovalo na všech úrovních.
AI badguy je kapitola sama pro sebe. Největší paradox je, že si klidně mohli vystačit s Moralesem jako hlavním záporákem a chatbota vyhodit do koše. Ta osobní linka s Cruisem skrze postavu Marie je dostatečně nosná, aby utáhla celý film. Tak jako tomu bylo ve trojce (nebo na konci Falloutu). Ale sedmička má těch problémů více než jen AI.
Jo, no, tohle neustálé zvyšování sázek dříve nebo později narazí na svůj strop nehledě na žánr nebo značku a jinak než restartem to vyřešit nejde, což studia z logických důvodů odkládají, jak jen to jde. Snad jedině F&F to může táhnout dál a dál (respektive o něco déle než ostatní). Diesel a spol. to postupem času posunuli do roviny regulérní soap opery, takže je úplně jedno, co se tam (komu) stane:-).
V tomhle fakt cením Broccoli a Wilsona, že si po Die Another Day přiznali, že neviditelná auta, genové terapie a surfování na digi vlnách a další cgi atrakce jsou už přes čáru (a to šlo o bondovku s do té doby nejvyššími tržbami, takže se mohli chlácholit tím, že cílovka je spokojená) a v Casino Royale se vrátili zpátky na zem. Taky mohli jen vyměnit Brosnana za Craiga a pokračovat ve stejném over the top stylu dál.
Jindy bych novým záběrům (viděl jsem správně variaci na nuclear apocalypse dream z T2:-)?) asi zatleskal, ale zrovna v tomhle případě čím více bonbónků si Cruise schová až do samotného filmu, tak tím rozhodně lépe. Když už je osmička ještě o pár minut delší, než už tak dlouhá sedmička a bude potřeba znovu přetrpět generického virtuálního záporáka (doufám, že ta kyberprostorová vsuvka se odbyde co nejrychleji:-)), tak ať je těch příběhových překvapení ve filmu co možná nejvíce a pokud možno stojí taky za to. Osmička má v kategorii „bombastická kampaň“ dávno splněno, tak nač na poslední chvíli dál zvyšovat sázky? Obzvláště, když sedmička to prokaučovala i kvůli přehnanému očekávání.