Takhle neutěšená bilance mě docela zaskočila. Byl jsem v sobotu v TDL sále v Ově a sice nebyl full house, ale tak narvané kino si nepamatuju snad od druhé Duny (ani na zázraku letošní sezóny F1 jsem takovou návštěvu nezažil). Což jsem vůbec nečekal, protože film má do nějaké líbivé crowd-pleaser žánrovky dost daleko, takže mi z toho vyšlo, že se asi ve velkém chodí na DiCapria a podcenil jsem jeho kult posledního filmového mohykána.

Ok, takže původní předpoklad byl správný a kromě filmových nerdů a fanoušků ambicióznějších kousků to v obecném měřítku moc nerezonuje. Velká škoda, ale asi se to dalo čekat. Filmy PTA prostě finančně moc netáhnou, nehledě na to, o čem jsou a kdo v nich hraje a jediný důvod, proč to doteď nebyl problém, byly skromné rozpočty. O to větší respekt WB, že mu na film takové prachy dali, i když tušili, že to tržebně nemusí dopadnout podle představ.


Sobota po půl šesté v TDL, tj. největším a nejdražším sále, a zaplněn byl odhadem tak ze tří pětin, možná více, což byl pro mě v post-covidové době u podobně ne-mainstreamové věci šok. Bohužel podle všeho jen souhra náhod, no. Vlastně se divím, že to do svého nejlepšího sálu CS vůbec uvedl, třeba u Sinners nebo Weapons se ani neobtěžoval, pokud vím. Pozitivní WoM tady asi moc velký efekt mít nebude, tak zbývá jen nárůst zájmu kvůli nominacím/cenám, ale to bude stejně jen krátkodobá záležitost. Ale pokud se PTA konečně dočká zlatého plešouna, tak ho to asi tolik mrzet nebude:-).


Ve WB do toho imho šli s předpokladem, že to s takovým rozpočtem na sebe pravděpodobně nevydělá. Některé filmy se točí pro prachy, jiné pro prestiž/ceny a tohle je přesně ten typ filmu – autorský tvůrce, specifické téma, kontroverzní předloha, artové ambice, omezená cílovka, stopáž tři hodiny, atd. Že se to někdy nějakým zázrakem potká i s finančním úspěchem je jen příjemný bonus navíc.

Ve který tady asi věřili kvůli DiCapriovi na palubě a proto si mohl PTA říct o násobně větší prachy, než doteď jeho (finančně nepříliš úspěšné) filmy stály, ale stejně jako v případě Killers of the Flower Moon to byl předem prohraný boj. Akorát se divím, že to nezkusili dát dohromady ve spolupráci s Applem, Netflixem, Amazonem, atd. Kdyby si podělili náklady s nějakou streamovací kasičkou, tak by je ta srážka s realitou tolik nebolela.


Je to cesta, jak u potenciálně prodělečných, ale prestižních projektů za cenu jistých kompromisů (ztráta exkluzivity), ušetřit náklady a přitom slíznout smetanu, ať už stran dobrých vztahů s tvůrci neochotnými ke kompromisům (hádám, že Nolanův fuck off kravaťáky ve WB straší dodnes) nebo kvalit samotného filmu a následného oscarového kolečka. Jak dlouho bude Apple, Netflix a spol. ještě bavit dělat slavným tvůrcům/studiím bezednou kasičku je otázkou, ale dokud to dělají, tak proč nevyužít příležitosti.

Je fakt, že WB si na své streamovací platformě zakládá o poznání více než Paramount nebo Sony a zároveň to tady nebyl až takový budgetový přepal jako u Scorseseho nebo Scotta, který by je donutil se poohlédnout jinde, ale jak poslední PTA, tak i ten Scorsese je přesně ten typ filmu, který má tak specifický okruh diváků, že tržby z jakéhokoliv distribučního kanálu studio nijak nevytrhnou. O plackách se ani nemá cenu bavit, tohle dnes zajímá jen die hard fanoušky/sběratele a čísla z prodejů fyzických nosičů udělají u podobných niche projektů v celkových tržbách rozdíl nula nula nic.