Jako špiónská akce sotva průměr, jako romantická komedie skrz naskrz průměr a jako cestopis o exotických lokalitách rovnou ztráta času. Především ovšem poměrně nepříjemné překvapení. Jednak jsem měl až do nedávna za to, že Apple se v rámci streaming wars soustředí primárně na kvalitu, když už nemůže soupeřit na poli kvantity jako jeho zavedenější konkurenti. Jednak jsem považoval Fletchera za poměrně schopného řemeslníka, který dokáže natočit stylovou žánrovku bez výraznějších problémů. A jednak jsem očekával, že jak Evans, tak i de Armas se po zkušenostech z minula pokusí do budoucna ultra generickým projektům jako je tento pokud možno vyhnout. A jak se ukázalo, byla to chyba.
Dějově se tady samozřejmě žádné velké překvapení nekoná. Osvědčená šablona podobných historek je použita i tentokrát. Zase se zachraňuje celý svět před zničením, zase všichni hledají nesmyslného MacGuffina (bez klíče “nedobytný” kufřík ovšem pobavil, byť neúmyslně:-)) a zase hlavní postavy v situacích, kdy jsou v bezprostředním ohrožení života, se železnou pravidelností řeší raději své vztahové problémy, než způsoby, jak se z nich dostat. Příběh není silnou stránkou filmu, takže zachránit to mohly jen sympatické postavy, humor a akce. A jak to dopadlo?
Evansovi jsem jeho prostého farmářského hocha věřil asi tak minutu, de Armas její super špiónskou silno-žensko-hrdinku jen o něco málo déle (zhruba tak minutu a půl:-)) a jejich společná chemie nefungovala snad ani na tom papíře, přičemž ten postupný citový přerod z hádavého páru, ve kterém se mají vzájemně plné zuby, k ochotě obětovat za toho druhého bez váhání vlastní život, je na tom stran věrohodnosti totožně, čili neslavně. Brody má ve filmu příliš málo prostoru na to, aby předvedl něco více než jen obskurní přízvuk (proč musejí mít postavy původem odjinud pokaždé tenhle prapodivný “benefit”?) a standardní záporáckou polohu. Zbytek castingu pak nestojí vůbec za řeč.
Rychlé dialogové výměny mezi ústřední dvojicí, na čemž podobné akčně-komediálně-romantické žánrovky obvykle stojí a padají, fungují tak nějak na půl. Zatímco de Armas i zde ukazuje jistý komediální potenciál, protože má o něco lépe napsané repliky (ale zase ne o moc) a sem tam se jí podaří u pár hlášek docela dobře trefit i načasování, Evans je scénářem odsouzen stylizovat se do role neškodného losera, předstírat na střídačku zamilovaného a uraženého sidekicka a papouškovat při tom rádobyvtipné dialogy, což se mu daří s proměnlivou úspěšností (častěji moc ne).
Akce je po většinu času jak po obsahové, tak formální stránce bez energie a bez nápadu. Úvodní únos, osvobození a útěk z jeskyně a poté honička v autobuse sice nestojí za moc, ale říkal jsem si, že pokud bude akce ve filmu opravdu hodně, může to být nakonec fajn. To jsem ještě netušil, že největší balík peněz se vyplýtval na vyhlídkovou jízdu autobusem, takže namísto potenciálně napínavé akční sekvence seskoku z letadla se dočkám nekompromisního střihu a mezititulku “o pár hodin později”:-). Na nějaké divočiny ve vzduchu asi podle tvůrců není nikdo z řad diváků zvědavý a další várka vztahových scén odvede stejně kvalitní službu. Nepovedlo se, protože je fádní jako všechny ostatní.
Krátká multi cameo sekvence s lovci odměn je takový osamocený ostrůvek alespoň mírné nápaditosti v moři naprosté obyčejnosti. Velká škoda, že podobných věcí není ve filmu (mnohem) více. Finále v otočné restauraci ve vyhlídkové věži je bohužel zase jeden obří digifest od začátku do konce a stejně matné je i cameo Reynoldse. Celkově to není vyloženě průser, ale také nejde o nic, za co by se dal kdokoliv na place uznale poplácat po ramenou. Pokud se Apple nově rozhodl konkurovat rutinní pásové výrobě Netflixu, tak je na nejlepší cestě k tomu, aby se mu to podařilo.