Dobrodružná jízda dinosauřím lunaparkem posedmé dojela dokodrcala do cíle a já mám poprvé pocit, že bych měl požadovat vrácení vstupného:-(. Ano, téma je vyčerpané (k čemuž došlo nejpozději u jedničky JW a došlo k tomu proto, že se neustále recykluje ta samá šablona s návštěvou ostrova a následného útěku z něj) a další sequely se točí jen pro prachy (když to klapne, tak z kin, když ne, tak alespoň z merchu), ale prozatím každý film v rámci téhle značky se pokoušel naplnit škatulku zábavný sezónní blockbuster (jak moc se to jednotlivým dílům podařilo je jiná věc). Až doteď.

Tady se totiž prakticky nikdo nesnaží o nic, tedy kromě toho mít to celé co nejrychleji za sebou a nechat si rychle proplatit šek, než si to případně kravaťáci ve studiu rozmyslí. Nakolik je za to odpovědný náhradník Edwards, který naskočil do rozjetého vlaku (při pohledu na výsledek se vůbec nedivím, že Leitch z něj naopak po hlavě urychleně vyskočil:-)) a nakolik si svou daň vybrala uspěchaná produkce a pevně stanovené datum premiéry, je ve výsledku jedno. Podstatné je, že se všem zúčastněným podařilo natočit nejzbytečnější a současně nejhorší díl v celé sérii (což je na pováženou, protože už minule a předminule nebyla kvalitativní laťka nastavena nijak zvlášť vysoko).

Práce s postavami, tj. sympatické postavy, jednoduché vykreslení jejich charakteru skrze nějakou dramatickou nebo ideálně rychlou akční situaci, pochopitelné motivace a postupné budování vztahu s divákem prostřednictvím jejich vzájemných interakcí? Není potřeba. Hrstka jednorozměrných figurek, jejichž osud je divákovi ukradený od začátku až do konce filmu, spousta nezajímavé konverzační výplně po cestě, pár dojemných citových proslovů (nejlepší je vážně míněná hláška o PTSD:-)) a několik doprovodných statistů, u kterých je předem jasné, že se všichni z nich stanou žrádlem pro dinosaury, takže nic kromě jejich jména na jejich konto ve filmu nepadne, bude zcela postačující.

Zábavná nebo alespoň něčím zajímavá příběhová linka, která by nesloužila jen jako nezbytný a místy utahaný spojovák mezi jednotlivými dinosauřími atrakcemi? Zbytečný komfort. Šablonovitá série videoherních questů, které nedávají žádný smysl stran své podstaty ani výběru zkoumaných exemplářů s dalším napůl legračním a napůl bizarním zmutovaným mutantem v roli hlavního dino záporáka (Edwardsovy smělé prohlášení o Giger-like designu bych na místě autora legendárního xenomorfa považoval za hrubou urážku:-(), který se jako obvykle objeví až v úplném finále ve stylu deus ex machina, zastane stejnou úlohu a nebude potřeba platit nějakého zkušeného pisálka (oh, wait:-)).

Vyvážený mix dobrodružné rollercoaster jízdy, napětí, správně dávkované hororové atmosféry, humorných momentek, velkolepých akčních sekvencí, při kterých jeden moneyshot střídá druhý (slovy klasika „na ničem jsme nešetřili“:-)) a hladina diváckého adrenalinu stoupá, svižného tempa, efektních eyecandy záběrů, skoro až dětinského okouzlení z majestátních dinosaurů a současně rozumného množství společenského apelu (bezohledný technický pokrok, drancování přírody, nezodpovědné hraní si na boha, atd.), vzdávající hold Crichtonově předloze? Příliš komplikované. Blockbusterové produkční hodnoty (hvězdný casting, slušný audiovizuál, kvalitní triky), prapodivná linka se ztroskotanou rodinkou, scéna s průzkumem prastarého chrámu ala Tomb Raider s dinosaury, pár osvědčených Williamsových tónů v OST a sexy outfit Johansson budou zcela jistě plnohodnotnou náhradou tomu všemu. Spoiler alert: Ne, to fakt nebyly.