Představuji si, že Cameron bude hype budovat hezky pomalu. Nejprve krátký teaser s odhalením podtitulu (The Way of Water?) a retro feelingem „do you remember? we are back!“ a až poté klasický trailer se zápletkou, (staro)novými postavami a kulervoucím VFX:-).

A ať už to dopadne jakkoliv (Cameron se nechal slyšet, že komu se líbila jednička, bude i dvojka/trojka a vice versa), tak kina to zboří v každém případě, protože to budou chtít vidět úplně všichni. O tom, že minimálně po technické stránce to bude absolutní špička (glasses-free 3D se nejspíše konat nebude, ale na druhou stranu když ne Cameron, tak kdo jiný, že:-)), doufám, nepochybuje vůbec nikdo – po všem, co Cameron dosud natočil.

Jinak ale pořád tak nějak nevěřím, že nakonec nebude posun a fakt to letos do kin dorazí. Snad se šeredně pletu:-).


Film o Titanicu a k tomu slaďárna? Tvl, koho v dnešní době zajímá nějaký Titanic, natož potenciální cílovku. Di Caprio a Winslett? Někdo známější by nebyl? Má to 3h? Tak to vůbec. Megaloman Cameron přestřelil rozpočet a vzdal se svého honoráře? To bude mega BO fail. Bum, historicky první miliarda a (zdaleka) nejúspěšnější film všech dob.

To samé Avatar – jo, Titanic je ok, ale to bylo před více než 10 lety a od té doby točil jen dokumenty, koho zajímá nějaké 3D, to je „atrakce“ akorát pro děcka, srandovní modří mimozemšťané jako vážně? Bum, dtto.

Někteří lidé jsou prostě nepoučitelní:-). Fakt, že se to někomu netrefí do noty je ok, prostě není cílovka (jako jeden z „mála“), ale aby to nebyl totální cashgrab, musel by být film vyloženě nepovedený a to se u Camerona blíží limitně nule


Nečekal jsem, že (pracovní/potenciální) podtitul dvojky, který leaknul už pár let zpátky, nakonec Cameron opravdu vybere. Zajímavé, tím pádem jsou asi legit i podtituly zbylých třech dílů.

S re-releasem jedničky před dvojkou jsem počítal na tuty a taky že jo. Cameron představí franšízu novému publiku, připomene franšízu starému publiku, rozpumpuje hype před dvojkou a jen tak mimochodem si půjde pro třetí miliardu (pokud se mu to povede, stane se jediným filmařem, jehož film pokořil miliardu, dvě miliardy i tři miliardy:-)) … aby s dvojkou (opět) zbořil všechny myslitelné rekordy:-).

P.S. Trailer jde na web týden po kinu, takže zábavné historky o tom, kolik lidí odešlo z dvojky Strange, aniž by film vůbec vidělo, se asi konat nebudou:-).


„Avatar 2 will have more versions than any movie “in the history of movies” when it arrives in theaters: “We are talking about high resolution, high frame rates, 3D, Imax, PLF, different sound systems and in 160 different languages.”“

Tak nějak jsem po Gemini Manovi žil v domnění, že HFR je u HW blockbusterů vcelku passé, ale Cameron se, s dvojkou ve 48fps, asi pokusí publikum přesvědčit o opaku. Dokáže s druhým filmem obrodit HFR, jako se mu to povedlo u jedničky s 3D? Hmm, samé otázky:-).

Plus doufám, že re-release jedničky bude worldwide a dočkáme se remasterovaného audiovizuálu* i u nás (protože re-release v 2010 se v našich končinách nekonal).

*Protože jednička vypadá pořád skvěle, naivně budu věřit, že tím Cameron má za cíl oba filmy audiovizuálně sjednotit, tj. jednička bude v kině po technické stránce stejně velká šleha, jako v době premiéry:-).


Cameron sám řekl, že komu se líbila jednička, bude se mu líbit i dvojka (trojka, atd.) a komu ne….tak smůla:-), za což respekt. Jednak má svou vizi – take it or leave it – a jednak to stejně přitáhne úplně všechny (a kdo tvrdí, že ne, tak kecá), shrábne jackpot, takže who cares:-)?

Osobně čekám, že příběhově to (opět) žádné ceny sbírat nebude, ale ve všem ostatním to (opět) bude pár let napřed před veškerou konkurencí. A protože celá sága má být hodně zaměřena na JakeSully rodinu (neplést s Vin Diesel faktorem:-)), bude to imho mít ještě víc family-friendly values než jednička, a.k.a. ještě větší potenciální okruh publika a tím pádem náběh na cashgrab fakt úplně všech.

P.S. V případě perfekcionisty Camerona, jeho totální tvůrčí svobodě (premiéra bude, až budu s výsledkem spokojen – tzv. Fuka faktor:-)) a letům, kterým produkci věnoval (kolik filmařů si může dovolit makat na filmu 5 let?) si nějak nedovedu představit, že se ten film (minimálně po formální stránce) nepovede:-).


Pěkný, vítej zpět Jime:-). Tohle má jen navodit feeling a připomenout ten svět, což teaser plní na jedničku. Není to určeno na vykloubení sanic, na to dojde imho později při trailerech (doufám:-)), popř. při prvních minutách z filmu, pokud Disney před premiérou najede na stejnou strategii jako blahé paměti Fox.

Jinak Cameron je blázen do podvodní filmařiny, nedivil bych se proto, kdyby teprve dvojka byla ten pravý „Avatar“, který chtěl natočit už před 13 lety, ale nemohl, protože nedostatečná tehdejší technologie, atd. Já mám každopádně Abyss vibe už teď:-).

Co se týká nářků nad tím, jak se Cameron zasekl u téhle franšízy a kolik skvělých filmů by namísto Avatara mohl natočit – imho totéž co Lucas, tj. jistě mohl, ale jednoduše nechtěl, protože srdcový projekt je pro něj zrovna tahle franšíza a proto se „zasekl“ právě u ní. Jestli si mám vybrat, zda má Cameron natočit plno Avatarů, nebo nic, tak bez váhání beru Avatary.


Tvl, Cameron nenatočil „blbý“ film od druhé Piraně (slovy klasika „kdo z vás to má:-)?“) a z jeho prozatímních 8 filmů je minimálně 6 z ranku „přepište dějiny…“ (a to jsem hodně přísný, protože True Lies je taky obří pecka:-), ale koukám, že známá písnička „tentokrát už to nebude ono“ (tak jako před Titanicem, tak jako před Avatarem) už hraje naplno:-). Já jako věrná ovečka o výsledku nepochybuji a tak nějak se odvážím soudit, že perfekcionista a puntičkář Cameron taky ne:-).


HFR (48fps) u dvojky bude, potvrdili to jak kinaři, tak samotný Cameron. Na rozdíl od Jacksona na to jde ale jinak (chytřeji:-)?) a HFR bude jen v určitých scénách, nikoliv po celou dobu filmu.

Viděl bych to tak, že tam, kde to ve 3D v klasickém frameratu vypadá blbě, si pomůže vyššími FPSkami a tam, kde by to vypadalo blbě naopak ve vyšších FPSkách, bude stará dobrá čtyřiadvacítka. Takže v kině by jsme mohli dostat „the best of both worlds“, jak se říká:-). K tomu v Atmosu nebo rovnou v Dolby Vision. Bude to prostě audiovizuální ňamka:-).


To bylo srovnání čistě na úrovni toho, že Lucas je/byl autorský režisér (totéž Cameron), který díky úspěchu původních SW mohl točit cokoliv chtěl, s kýmkoliv chtěl, za kolik chtěl a s absolutní tvůrčí svobodou (tak jako Cameron v podstatě od T2), ale když už se po těch 20 letech k režii vrátil (po 13 letech u Camerona), zase skončil u SW (potažmo u Avatara), protože to byl prostě jeho celoživotní srdeční projekt (což lze s nadsázkou napsat i o Cameronovi, viz jeho prohlášení, že nějaká proto-idea toho, co se pak přetavilo v Avatara, jej napadla už v dětství/mládí). Stran tvůrčích dovedností a vlastních kvalit filmů obou pánů, je imho jasné, že Cameron je někde úplně jinde (a to mám Lucase rád).


Sice považuji Camerona za skvělého vizionáře a vypravěče (ano, je to jeden z mých nejoblíbenějších režisérů a to dávno před Titanicem a Avatarem), poslední film je však zosobněním (pro Camerona nezvyklé) dominance formy nad obsahem. Faktem je, že zatím pokaždé, když Cameron slíbil, že divákům spadne čelist (T2, Titanic, Avatar), své slovo dodržel.

Na druhou stranu pro vybudování a udržení (životaschopnosti) univerza takové velikosti jako ST, SW nebo LOTR, je potřeba více, než jen wow efekt stavebního kamene.

Univerzum Avatara dle mého proto potká osud časově a velikostně omezeného boomu typu Matrix, Harry Potter nebo Twilight (pokud vůbec samozřejmě), nikoliv desetiletí trvající a neupadající (naopak se rozrůstající) fenomény ST, SW nebo LOTR (také proto to jsou fenomény).


V tomhle případě absolutně no problemo, ba právě naopak. Když se podívám na Cameronovy DC verze oproti kino releasům jak obecně, tak avataří jedničky a mám si vybrat, zda dostanu lepší/propracovanější/komplexnější verzi rovnou v kině, nebo až za půl roku na vod/domácím videu, přičemž během jejího sledování budu litovat, že ji asi nikdy neuvidím na velkém plátně, tak jednoznačně volím první možnost.

Jasně, to všeobecné plýtvání stopáží u blockbusterů je „neblahým“ trendem už tak dekádu a obhájit si minutáž dokáže z těch filmů nemnoho z nich, ale jestli zrovna Cameron má za to, že k odvyprávění toho, co chce, potřebuje v kině tři hodiny deset, tak já k tomu mohu napsat jen jediné: „ano, prosím“:-).


Jako roadshow verze starých hollywoodských klasik s hudebním intrem a přestávkou uprostřed jsou super, patří to k tomu jejich historickému kouzlu a když to někdo zopakuje v dnešní době u filmu, který se podobnému způsobu projekce tematicky blíží (jako třeba Scott u DC verze Kingdom of Heaven, byť tam to v době DVD bylo asi hlavně o tom, že se film na jednu placku stejně nevešel a musel se rozdělit na dvě, tak proč to rovnou nezabalit do roadshow kabátku:-)), tak je to taky fajn, ale doba pokročila a jak ukázal Titanic a další „tři hodiny plus“ finančně úspěšné fláky, publikum si buď zvyklo nebo s tím nemá zásadnější problém, takže za mně prosím bez přestávky.

Stačí, že musím v kině před projekcí přetrpět čtvrt hodiny dokola se opakujících reklam (pro tip: ideální čas na to, si před filmem odskočit:-)) a film samotný má přes tři hodiny. Trčet v kině (zbytečně) dalších 15 minut a sledovat courající se opozdilce jak před, tak uprostřed filmu už fakt nepotřebuju. O narušení divácké imerze přestávkou ani nemluvě.


Nachystejte uzenáče, na vánoce je strejda Jim zpátky:-).

Cítím, cítím mocné Abyss vibes (fingers crossed). Plus je to sice spíš teaser než trailer (chci v dalším na konci pár vteřin Quaritche:-)) a film bude imho s family friendly faktorem tlačit ještě více na pilu než minule, ale ty vole. Technickou precizností, audiovizuální vyleštěností a blockbusterovou poctivostí si Cameron zase a znovu namaže všechny rádoby „big event“ prefabrikované rychlokvašky okolo na chleba. Dvakrát. Jednou rukou. Poslepu.

This is the way. The way of water, baby:-).


Cameron a jeho malověrní, to se prostě nikdy neomrzí:-). Historie se, koukám, opakuje tak jako před jedničkou. Nový Cameron, nová vlna „tohle už není ten starý dobrý Cameron/tentokrát už to nefunguje/tohle BO nezboří/omalovánky hezký, ale jinak bída/ne, není to tam“:-). Kdy naposledy Cameron za celou svou kariéru dodal průměrný, natož slabý film? Kromě druhé Piraně? Nad kterou ani neměl tvůrčí kontrolu?

Cameron jasně na konto dvojky až pětky prohlásil, že komu se líbila jednička, budou se mu líbit i další filmy. Komu ne, tak … (pozor, překvapení) má smolíka a musí jít o dům dál. Až tak jednoduché to je. Když se s touhle franšízou někdo míjí, tak je to úplně ok, není cílovka a každému se může líbit něco jiného, ale při neoblíbenosti jedničky/celého tématu, co si jako dotyčný slibuje od dvojky a dál? Kromě toho, že si znovu provětrá svůj světonázor „ha, čekal jsem, že mě to mine a taky že jo“? No nekecej:-).


Cameron měl kompletní scénář pro dvojku, který by v rámci standardních blockbusterových pokračování bez problémů fungoval … a pak jej hodil do koše, protože pro diváky nebyl dostatečně „nepředvídatelný“ (a to v něm byl souboj Na’vi s luky a šípy v nulové gravitaci!) a chybělo mu „mojo“. Tak prostě s psaním začali úplně nanovo. U kolika jiných brandů/režisérů by tohle u studia prošlo?

Hype a marketingová mašinérie se sice pomalu rozjíždí naplno a je asi potřeba všechno brát trochu s rezervou, ale já toho chlapa prostě úplně žeru:-).


Pěkně old schoolově střižený trailer, který sice člověka vyloženě sbírat čelist na podlaze úplně nedonutí, ale koho to vlastně zajímá, když výsledkem bude poctivá blockbusterová kvalitka, na kterou se bude konkurence dívat zase z velké dálky a – co je důležitější –  kterou nakonec tak jako tak uvidí (skoro) úplně všichni a z nich ti nevětší pozéři/hateři, nepřekvapivě, jako jedni z prvních:-).

Písnička se bude imho zase opakovat a zase budou následovat (vlastně už následují:-)) apokalyptické predikce, jak to tentokrát Cameron už doopravdy, jako fakt vážně, nedá a zase všem vytře zrak a zase shrábne jackpot. Aby se situace opakovala s premiérou trojky:-).


Snad po teaseru a trailerech s family friendly umírněným obsahem nikdo nepochyboval, že technofetišista Cameron ve filmu nezapomněl i na nějaké ty „drsnější“ (v rámci pg-13 samozřejmě:-)) macho momenty, plné zbraní, techniky, ostrých hlášek, dávání si vzájemně přes hubu a zubatých příšer, nebo ano:-)? Lístky do IMAXu zakoupeny, trhací kalendář připraven a hype nastaven na maximum:-).


Kdykoliv se Cameron pustil na nebo pod vodu, tak to byla kulervoucí jízda. Nedivil bych se, kdyby teprve až s vodní dvojkou byl „skutečně ve svém živlu“. Jen doufám, že na konci nebude nějaký zákeřný cliffhanger, protože jinak ty dva další roky do už jisté trojky budou pekelně dlouhé:-). Odvážná vize: Minimálně čtyřka (když už ne spolu s pětkou) dostane oficiálně zelenou hned po prvním víkendu a já budu poté všem říkat, že jsem to říkal:-).


No, dvojka s trojkou se točily souběžně a mají hotovo a dva roky na dodělání fx a obecně postprodukci je celkem dost času. Posunout release můžou samozřejmě vždycky z jakéhokoliv důvodu a ofiko oznámená premiéra v prosinci 24 je možná placeholder, ale prozatím mi tohle datum připadá jako deadline, který by bez problémů mohli zvládnout:-).


Jak u Camerona taky jinak, že. Říkám to pořád a kudy chodím („nulté pravidlo klubu rváčů zní: Nepodceňuj Camerona, zvlášť když je na nebo pod vodou, jinak Tvé sítnice a slechy dostanou pořádně na prdel:-)“), ale je to marný, marný…je to zkrátka marný:-). Cameron prostě nehraje jinou ligu, ten hraje úplně jiný sport a TWOW to zase a znova prokáže.

3D je prý po letech znovu parádní, o audiovizuálu asi ani netřeba psát, nové postavy super, na stopáž si skoro nikdo nestěžuje (pecka) a celkově jde údajně o další z nemnoha příkladů poctivého vypulírovaného epického spektáklu, pro které stojí za to stavět kina a pak do nich na podobné kousky chodit. Co víc by si mohl filmový fanoušek, zvlášť v dnešní  – na parádní blockbustery – nuzné době, kdy na jednoho Mavericka připadá tuna obsahových výplní, přát? „I’m The King Of The World.“ „Yes, indeed.“:-).


Fajn, takže Cameron nekecal, když tvrdil, že si film užije především ten, komu se líbila jednička a ostatní mají smolíka. Jsem cílovka, takže v pátek (poprvé:-)) v IMAXu věřím, že si to užiju na maximum. A pak se uvidí, zda vyzkouším jinou konfiguraci při další projekci.

Jinak teda chápu, když téma/jednička někomu nesedne, ale ohrnovat nos nad Cameronovsky puntičkářským old fashion blockbusterem při všem tom blátu v kinech okolo (čest všem výjimkám typu Maverick) je fakt na pováženou (slušně napsáno).

A ne, není to pro mně (ani zdaleka) Cameronova topka, nepotřebuju to vidět každý rok (ani dva) a byl bych raději, kdyby zbytek kariéry Cameron nestrávil u jedné franšízy, ale sorry jako. Jestli někdo volal po tom, aby v kinech bylo i něco jiného, než blockbusterové prefabrikované rychlokvašky, tak se právě dočkal.


Jo, souhlas, už jsem to víc nechtěl rozepisovat (i tak to bylo over the top), ale přímo to souvisí s tím, že tady má Cameron full house, tudíž není (paradoxně) čas věnovat se všem členům rodiny na dostatečném prostoru a současně můžeš někoho lehce obětovat jako trigger pro další event v ději. Neříkám, že způsob, jakým to Cameron ve filmu pojal vyloženě nezafungoval (na mně do jisté míry jo, ale zdaleka ne naplno), ale kdyby JakeSully přišel buď o jediné dítě a zbytek těch postav bylo „křoví“, nebo Cameron nechal zemřít toho mladšího, kolem kterého se točí podstatná část děje (a jen tak zadarmo by si vybudoval do trojky pro staršího trauma, že jej nedokázal ochránit:-)), emocionální dopad by to mělo imho o řád vyšší.

Já jsem právě v průběhu filmu tipoval, že Cameron sejme toho mladšího (ta holka je dítě, takže tam bylo jasné, že jde o no-go, dokonce i u Camerona:-)) a v případě adoptované Weaver se hintovaly její schopnosti, takže tam bylo taky jasné, že se s ní dál počítá), protože se na něj zaměřuje téměř veškerá pozornost, tj. divák je u něj mnohem zaangažovanější, než u toho staršího. A ono ne. Což jen zdůraznilo fakt, že ta postava byla, bohužel, ve filmu fakt jen proto, aby se v klimaxu klidila pryč a ten poslední záběr na JakeSullyho s upřeným pohledem do kamery a teasovací hláškou pro trojku měl alespoň nějakou váhu.


IMAX u nás (CZ) je podle mně jen 3D bez HFR (v opačném případě mně někdo ošklivě podvedl:-)). Osobně jsem rád, že jsem film jako první viděl ve 3D v IMAXu, protože Cameron jej točil s úmyslem „atrakce“ (nikoliv v hanlivém slova smyslu), to je součást toho celkového zážitku/imerze do daného světa. Druhá projekce bude u mně ve 3D HRF, protože mně zajímá, jak moc má variabilní framerate dopad na výsledný pocit z filmu. Co třeba mně naopak vůbec nezajímá je klasika ve 2D, tu si na UHD příští rok užiju do sytosti. V kině chci něco navíc, co jinde/jinak nedostanu.


Návrat lidí na Pandoru je vysvětlen někdy v první půlhodině filmu skrze rozhovor generálky s Quaritchem. Lidé chtějí měsíc terraformovat a nakonec tam odmigrovat celou populaci Země (respektive to, co z ní zbylo). Což je imho mnohem silnější motiv než minule s „drancováním přírodního bohatství v Amazonii“, protože tady se do hry dostává „rozšiřování životního prostoru“ se všemi souvisejícími důsledky pro dotčené obyvatele (v lepším případě uprchlictví, v tom horším koncentrační tábory a hromadné masakry, atd.).

Zpravidla je tahle značka připodobňována k Pocahontas, Dances with Wolves, a podobným storyarcům, mně na ní přijdou zajímavé ty opakované asociace na US angažování ve Vietnamu (tak jako v Aliens). Když pominu design language použité techniky, tak počínaje kampaní Hearts and Minds v jedničce (tuším, že je takto přímo zmíněna), od které ve dvojce lidé ustoupili, protože nefungovala (tak jako v reálu, jelikož vůbec nepochopili podstatu problému), přes guerillový boj JakeSullyho v úvodu dvojky ve stylu hit & run po vzoru Vietcongu, nebo motiv válečných sirotků zanechaných napospas osudu v podobě Spidera, až po zformování malých special force jednotek, operujících hluboko na území protivníka (Quaritchův tým, který dostal za úkol eliminovat JakeSullyho buňku odporu) po vzoru nechvalně známé Tiger Force a celkově to uspořádání fikčního světa („my“ v opevněných základnách, spoléhající se na hrubou sílu a techniku a kašlající na zdejší obyvatelstvo, „oni“ všude okolo v džungli s dokonalou znalostí terénu a chytře využívající své zdánlivé nevýhody, ale především s nejsilnější motivací, jakou někdo může mít – boj za svůj domov). Nebýt toho, že jde o family friendly franšízu, jistě by v dalších dílech došlo i na parafráze použití Agent Orange a defolianty obecně, program Phoenix, nebo My Lai. Vlastně mně až trochu překvapuje, že se veřejná kritika Camerona stran příběhu nezaměřuje i na tohle téma, aneb každý další důvod proč ukázat prstem je dobrý:-).


Já už na konci dvojky trochu čekal, že se JakeSully a spol. posunou zase jinam a Cameron hodí divákům tease na další biom, který bude ve trojce. Sopečné prostředí zní rozhodně zajímavěji, než obligátní písek a sníh a stejně tak je vítaným nápadem mezi dosavadně černobíle pojaté lidi a modrásky přidat trochu té šedé (záporák mezi Na’vi si přímo říká o „Wes Studi style“:-)). Pokud se potvrdí i dohady, že se ve trojce možná podíváme i na další planety/měsíce (mimo Zemi) a dokonce jiné mimozemšťany, tak to bude pro Camerona další příležitost, jak ukázat lidem něco, co dosud/dlouho/v takové kvalitě v kinech neviděli.


Ano, ten rozhovor o terraformaci byl zcela jistě Cameronem zamýšlen pro budoucí použití v dalších dílech (to město jsme určitě neviděli naposledy) a dvojka je vlastně jen taková nepodstatná zastávka po cestě, herní terminologií side quest, který na finální podobu storyarcu (pokud se jej v pátém díle dočkáme) asi nebude mít extra velký vliv. Za to kudos Cameronovi a jeho writer’s room týmu, málokdo si v dnešním Hollywoodu u podobných „důležitých“ blockbusterů dovolí takovou odbočku, která příběh v podstatě nikam neposune (zlí jazykové by možná už nyní řekli, že jde o filler, ale dokud nemáme celkový (pětidílný) obrázek, tak nemůžeme definitivně soudit) a kdyby se nic z toho nestalo, tak … se asi nic nestane:-).

Pomsta chutná nejlépe za studena a film si s tímto osvědčeným motivátorem docela dobře vystačil, mně jen trochu vadilo to náhlé „přepnutí“ z Unobtainia na „fontánu mládí“. Po těch investicích v řádu miliard přece neskončí těžba tak vzácného prvku ze dne na den, když lidstvu stálo za to jen kvůli němu kolonizovat Pandoru a vyvíjet celý program Avatarů (kromě toho až tu populaci „velryb“ dříve nebo později vyhubí, tak co?), ale ze storytelling pohledu chápu, že s kartou terraformace se počítá až v dalších dílech a Unobtainium v úplně jiném (vodním) biomu dávalo menší smysl, než v „pozemní“ jedničce (no i když, při vzpomínce na Abyss, bych si dovedl představit, že by stará technofetiš verze Camerona vyměnila velrybáře za těžební plošiny a bylo by to určitě super:-)), plus jde o snadný způsob, jak u diváků vyvolat patřičné emoce (kterým postavám fandit a kterým nikoliv). A nebo se Cameron jen nechtěl opakovat a tak prostě přišel s novým MacGuffinem:-).

Je pravda, že ve filmu explicitně nezazní, že těžba (úplně) ustala, ale je to postavami okomentováno způsobem, který divákovi implikuje, že Unobtainium na Pandoře už vůbec nikoho nezajímá. Což minimálně na mně působilo trochu zvláštně. Přitom stačilo jen divákovi sdělit, že vedle Unobtainia lidé objevili další vzácnou surovinu a nyní plundrují přírodu úplně všude (na zemi i ve vodě). A nebo naopak uvést, že přírodní zásoby Unobtainia pomalu dochází/došly (ekonomika další těžby se již nevyplatí, apod.) a je potřeba se poohlédnout po jiném zdroji příjmů.


Z toho, jak je vykreslen ve dvojce mám intenzivní pocit, že Quaritch bude ústředním záporákem celé ságy a jak jsem psal pod recenzi, Cameron se imho vydal cestou Matrix Reloaded a na pozadí boje za dobytí/osvobození Pandory budeme v dalších dílech sledovat především osobní konflikt mezi „vyvoleným“ JakeSullym a vylepšeným agentem Smithem Quaritchem.

Jinak nedávají smysl Cameronovy zmínky o rodinné sáze napříč pěti filmy (vystřídat hlavního antagonistu z filmu do filmu by příběhu vůbec nijak neprospělo, naopak by to přineslo další problémy – představení „nové“ postavy divákovi, vybudování vztahu mezi ním a JakeSullym a jeho rodinou, vymyšlení záminky k jejich střetu, atd. – to vše by se muselo konstruovat znovu) a samotný fakt, proč jej Cameron ve dvojce vůbec vrátil na scénu a k tomu na pozici důležité figury (opět hlavní záporák a nikoliv jen nějaké cameo), o otevřeném konci, rozehrávající budoucí události (nevím proč, ale mám takové tušení, že Spider (vedle Kiri, u které to je do očí bijící) bude v celé sáze hrát když už ne klíčovou, tak extra významnou roli) a jeho přežití ve finále ani nemluvě.

Za předpokladu, že to tak skutečně bude a Quaritch is new Smith:-) si nemyslím, že ve trojce a dál se Cameron uchýlí k tomu, že jej znovu zabije. Příběhově by se to asi dalo vysvětlit poměrně jednoduše typu technologii na výrobu Avatarů a kopírování vědomí (což je mimochodem super vděčný prvek pro storytelling a ve fikčním světě Avatara by mělo být možné totéž, co se děje třeba v Altered Carbon:-), škoda, že je tomu ve filmu věnováno jen pár sekund) RDA přesune na Pandoru (z pohledu logistiky to dává dokonalý smysl) a Quaritche by pak mohli vracet na scénu jako na běžícím páse (minimálně mezi trojkou a čtyřkou, kde má dojít k časovému skoku), což sice na jednu stranu dává prostor si s touto situací vypravěčsky vyhrát (podobně jako ve zmíněném Altered Carbon), ale nevěřím, že se bude chtít Cameron opakovat, resp. Quaritch je s dvojkou znovu na hřišti (nutno dodat, že bez problému uvěřitelným a vyargumentovaným způsobem), tj. mise je pro dvojku až pětku splněna a teď už je potřeba se věnovat jiným – důležitějším – záležitostem, než jej zase a znovu vytahovat z hrobu a recyklovat související události (info postavě o tom, jak zemřel, proč zemřel, kdo ho případně zabil, atd.), které jsme už jednou ve dvojce viděli.


Fakt, že se Cameron rozhodl pro vHFR a nikoliv pro fixní high frame rate ukazuje, že i on sám si moc dobře uvědomuje, že HFR není samospásným lékem na všechno (ostatně to tak i komentoval v rozhovorech před premiérou). Měl to být pokus o „to nejlepší z obou světů“, ale kromě stávajících problémů formátu (pocit papundeklovosti kulis a inscenovanosti probíhajícího děje) přidal neustálým přepínáním fps tam a zase zpátky další, podobný razantním propadům fps ve hrách nebo skokové změně rozlišení z 480p na 1080p ve videu. Hráč/divák switche okamžitě pozná a průběžně jej vyrušují a vytrhávají z koncentrace (během celého filmu jsem si na to nedokázal přivyknout).

Nejen to, scény ve vHFR častokrát startovaly pár okamžiků před tím, než nastala nějaká akce a tak každý takový switch „slušně“ spoileroval, jak bude tempo filmu bezprostředně pokračovat. Ano, scény jsou ve vyšších fps pocitově ostřejší a pochopitelně plynulejší, ale některé dlouholeté návyky cílového publika na papírově „nedokonalejší“ způsob konzumace obsahu jsou zkrátka neotřesitelné, přestože existuje technicky preciznější varianta (viz cd vs hi-res audio). Cameron se pustil do bitvy, kterou prakticky nemohl vyhrát (tak jako před ním Jackson nebo Lee). Fakt si nemyslím, že dvojka na poli (v)HFR spustí v businessu podobnou lavinu pokračovatelů jako se to povedlo jedničce na poli 3D. Jsem rád, že jsem dvojku prvně viděl v SFR v IMAXU a teprve poté ve vHFR, protože bych si ji zdaleka tak neužil. Trojku a dál ve vHFR pravděpodobně úplně vynechám.


Odsun pláštěnek je mi celkem fuk, ale Cameron zamrzí, no. Jako dalo se to čekat, produkce nabírá skluz tak nějak kontinuálně už od začátku a kdyby to teď a tady nebyla stávka, tak by to za nějakou dobu bylo prostě něco jiného.

Jako chápu, že board a akcionáři chtěli mít na stole nějaký deadline pro všechny filmy, ale Cameron je snad jediný člověk v Hollywoodu, který si může dovolit pracovat stylem „až to bude, tak to bude a bude to až tehdy, když s tím budu naprosto spokojen“ a kravaťáci mají naštěstí dost rozumu, aby mu do toho nekecali, takže posuny termínů byly více než pravděpodobné a šlo spíše o to kdy než zda. A to imho není poslední odsun, kterého se ještě dočkáme. Do pětky je sakra daleko a stát se do té doby může cokoliv.

Ale tak „přežil“ jsem čekání na Mavericka, Hunta, Wicka, Indyho a ostatně i na tu dvojku Avatara, tak snad se jednou dočkám i trojky až pětky. Jen doufám, že to bude ještě v době, kdy udržím v hlavě myšlenku a všechny svěrače budou správně fungovat:-).