Hned jak Cameron těch 5 nebo kolik let zpátky začal skutečně natáčet, jsem tipoval, že s premiérou dvojky pustí jedničku znovu do kin a že když jsem ji neviděl snad od releasu na bd, tak těch pár let navíc už tedy počkám, abych si v kině připomněl ten úžas z 3d a celkový zážitek, který si u jedničky v době premiéry z kina pamatuju. A dobře jsem udělal, protože i po takové době to byla parádní jízda:-).
A kromě toho jsem si zase jednou připomněl, jak precizní v téměř každém myslitelném ohledu Cameron při vymýšlení svého fikčního světa dokázal být, aneb kdo pro svůj film nechá vymyslet vlastní jazyk, encyklopedii fauny a flóry, sestaví celou fiktivní historii objevu Pandory a příchod RDA na planetu, aniž by se to v samotném filmu na první pohled vůbec nějak projevilo, nebo navrhne design použité techniky tak, že by mohla bez větších problémů fungovat i v reálu. Nic z toho nebylo pro film vysloveně nutné, ale všechno dohromady, dílek po dílku, napomáhá celkovému dojmu, že ten svět doslova „žije“ i za rámečkem (virtuální) kamery a není to jen inscenované divadlo pro diváka (i když samozřejmě je:-)). Takového levelu uvěřitelnosti, vyjma dlouhá léta budovaných značek typu SW, ST, LOTR, atd., dosáhl u nové, na zelené louce vzniklé, IP skutečně málokdo.
Příběh je sice jednodušší, přesněji řečeno předvídatelnější, než bylo u Camerona do té doby obvykle zvykem, ale když se pomine jistá schematičnost vyprávění, tak je potřeba uznat, že scénář jako takový prostě funguje na všech úrovních přesně tak, jak ve správném velkém blockbusteru má. Logika jednání a motivace jednotlivých postav, papírově dojemné momenty, které jsou opravdu dojemné, divácké emoce, vyvolané v přesně daných částech filmu, od prvotního úžasu nad krásami Pandory a jejích obyvatel, přes napětí během jejich zápolení s lidskými kolonizátory, po vítěznou radost ve finále, že dobro zase jednou po právu zvítězilo, vtipné a úderné dialogy (které dokážou okamžitě nastínit charakter dané postavy), důraz na silnou ženskou hrdinku (vykreslenou naprosto přirozeně a nikoliv vynuceně a neobratně, protože je to aktuálně trendy), ukázkový charakterový oblouk hlavní postavy (pravda, v prodloužené verzi funguje ještě lépe), plus stupňované finále (tradiční to Cameronův klimaxový trademark:-)), nebo nepostradatelný technofetišismus (tradiční to Cameronův hračičkový trademark:-)). To vše dělá ze scénáře špičkové řemeslo.
Přes částečně oprávněné výtky, že Cameron napsal „jen“ modráskovou Pocahontas ve vesmíru, tak výstavbou i tak prostého a „neambiciózního“ příběhu je daleko před veškerou konkurencí. Stačí si po stránce scénáře srovnat film s ostatními tehdejšími/současnými blockbustery, u kterých je neosobní manažerský kalkul a jen otrocké skládání jednotlivých storytelling prvků k sobě, jako z nějaké „script guidelines“ příručky, cítit pomalu z každé scény (čest všem výjimkám typu Nolana nebo Villeneuvea).
A to má k tomu Cameron ještě „bonusovou úroveň“ v podobě úžasného audiovizuálu a do té doby nevídaného 3d, které bez přehánění nastavilo nový technologický standard (přestože zdaleka nebylo použito poprvé), přičemž od té doby se 3d ve filmech posuzuje jako „před“ a „po“ Avatarovi. Ale i kdyby Cameron žádné 3d nepoužil a natočil by film „klasicky“, pořád by to byl svými kvalitami jeden z nejlepších blockbusterů obecně (nebo minimálně v dané dekádě). Konec fanboy hlášení:-).
Back in the saddle, baby:-). Dlouhé roky jsem to neviděl, na bd jsem z toho po stránce obrazu a zvuku byl úplně stejně paf (referenční disk snad doteď) jako v kině a četl jsem rumor, že Cameron jedničku audiovizuálně ještě trochu „potunil“, aby lépe seděla ke dvojce, což se asi tím promováním 4k a hdr v traileru potvrdilo, takže velké plátno mně rozhodně nemine.
Jen je fakt škoda, že Cameron šel do kinoverze. Jednak těch 20 minut navíc už by asi nikoho v kině nezabilo (zvlášť v dnešní době, kdy je extra stopáž u kdečeho pomalu standard), jednak prodloužený sestřih dodává vybraným postavám větší hloubku a jednak hrozí, že pro uhd release se Cameron vykašle na vylepšení všech verzí filmu a 4k remaster dostane jen kinoverze (tak jako v případě uhd releasu T2).
Když se pomine nadsázka, tak vysloveně kopie to samozřejmě není, ale spoustu styčných prvků s Costnerovým filmem v Avatarovi snad vidí všichni, ne? Vždyť se o tom mluvilo už v době původní premiéry v 2009. Já je tam tedy vidím naprosto jasně a Cameron podle všeho taky.