Tohle byla tehdy slušná studená sprcha, no. Ten moment, kdy se ukázalo, že de Bont je ve skutečnosti one-hit wonder boy (já mám tedy za plnou palbu vedle Speed i Twister, ale z mnou trochu nepochopitelných důvodů ten film není v obecném povědomí veden jako pecka nejen katastrofického žánru, ale to je už na jinou debatu:-)) začal právě tady a bolí tak trochu dodnes.
Je sice fakt, že s podobným scénářem (tenhle pitch byl údajně původně zamýšlen už pro trojku Die Hard, pak ovšem konkurence vyrukovala s Under Siege a nápad tím pádem šel k ledu, aby jej následně oživili pro pokračování Speed) by toho příliš nesvedl ani Cameron (ale je taky fakt, že s takovým scénářem by se nikdy do produkce nepustil a buď by jej přepsal od základů, nebo by se na to úplně vykašlal:-)) a je tak vůbec otázkou, jak moc by tomu pomohla účast Reevese (pamatuji si, že to bylo tenkrát slušné haló – Reeves dává přednost koncertní šňůře Dogstaru před pokračováním svého největšího hitu:-)!), protože hlavní problém byl už na papíře, ale i stran de Bontova vedení tady jede oproti jedničce všechno na půl plynu. Ta režijní hravost a celková dravost, kterou de Bont předvedl v jedničce a Twisteru, je ve dvojce úplně pryč, jako by to natočil někdo úplně jiný. Jediné co ve dvojce stojí za to je nepřekvapivě finální destrukce lodi v přístavu, zbytek je jen zapomenutí hodný brak.
Jinak ale vyměnit hlavní postavu/hereckou hvězdu za nevýrazného nýmanda při tom, jaký měli scénář v ruce, byla opravdu slušná rána z milosti celému projektu a vlastně se dodnes docela divím, jak si mohli kravaťáci ve Foxu myslet, že jim to projde (a s ohledem na finanční výbuch filmu po zásluze neprošlo) a de Bont jim to odsouhlasil (a podle toho taky dopadl). Jasně, pár let před tím u Predatora jim výměna na hlavním hereckém postu vcelku vyšla, ale to možná bylo i tím, že jednak scénář dvojky nestál za starou bačkoru a jednak se jim podařilo získat za Arnieho důstojnou náhradu:-). Tady se nepovedlo ani jedno z toho.