Ve zkratce „The Lord Of The Fillers: The Series“ (Jakže to říkal Bilbo o malém kousku másla, namazaném na příliš velkém krajíci chleba?), což se vlastně s ohledem na fakt, jakým způsobem Amazon k licenci přišel a na co všechno (respektive málo) ne/získal práva k adaptování, asi dalo předem očekávat. V návaznosti na z toho vyplývající nezáviděníhodnou potřebu ze strany tvůrců zaplnit prázdná místa po Tolkienovi nějakým vlastním, nejlépe pak smysluplným, obsahem (s ohledem na to, že Tolkienovo dílo je totální Svatý grál na poli literatury (i v umění celkově) a navazovat na něj se prakticky rovná pokusu napsat pokračování Bible (není divu, že si na něco takového netroufl ani Christopher Tolkien, o dalších dědicích ani nemluvě), je to pak pro diváka tak trochu smrtící kombinace.
Aneb pamatuje si někdo ten extrémní kvalitativní sešup v předposlední a poslední sezóně GoT když, do té doby vcelku oblíbeným, showrunnerům došla Martinova předloha a začali ve velkém vařit z vody na základě doslova hrstky kusých informací od Martina, takže nově na pořadu dne byly nevěrohodné charakterové posuny postav, děj přeplněný logickými lapsy, příběhové kotrmelce, překotné skoky v čase, stupidní dialogy, atd., protože bez Martinovy knižní opory v zádech se naplno ukázali jako nekompetentní rutinéři a jedinými světlými body na konci tunelu, kterými se zbytek série mohl stále ještě chlubit, tak zůstaly jen prachy a obecně produkční kvality (kostýmy, masky, lokace, výprava, triky, atd.) a nadále povedený OST od Djawadiho? Tak RoP je v podstatě totéž s tím rozdílem, že je to tak průměrné až vyloženě špatné už od první sezóny a v některých ohledech ještě o něco horší (ano, i to je kupodivu možné).
Jedna věc samozřejmě je, že práva k použití na Tolkienovo dílo jsou z historických důvodů „rozdělena“ mezi dvě společnosti (Middle-Earth Enterprises vs Tolkien Estate) a Amazon uzavřel dohodu zrovna s Tolkien Estate (a to prakticky obratem poté, co se vedení v Tolkien Estate vzdal Christopher Tolkien (Náhoda? Nemyslím si:-).) a otěže převzali lidé, kteří slogan „money talks“ nosí na vizitkách a na tričku) a využili při tom historickou právní kličku (tv série o osmi epizodách), aniž by to v Middle-Earth Enterprises mohli jakkoliv ovlivnit (přestože na věci z LOTRa a Hobbita drží licenci oni) a za zmíněná práva Bezos a spol. nevyplatili ty obří prachy proto, aby celou IP vytěžili v jedné sezoně a konec. Nepěkně řečeno „dojit“ se tady pochopitelně bude spousty let (nedivil bych se, kdyby sérii nakonec natáhli klidně na 10 let) a kompletně do sucha, přičemž na extrémně velkou časovou dotaci nevyhnutelně připadne extrémně malé množství smysluplného obsahu a zbytek budou tuny a tuny výplňové vaty (a to se někteří lidé tehdy smáli Jacksonovu „natahovanému“ Hobbitovi:-)).
Druhá věc ovšem je, že zmíněná výplňová vata je ve většině případů strašlivě nezajímavá až nudná (čest všem, na počty skromným, výjimkám), mnohé dějové linky jsou zde skutečně jen proto, aby zde byly, přičemž se během nich nestane nic zvláštního/působivého/zajímavého, co by jejich existenci obhájilo (časová dotace je holt neúprosná), postavy popírají vlastní výroky nebo činy nikoliv jen napříč jednotlivými díly, ale přímo v dané epizodě, s čímž souvisí některé prapodivné charakterové oblouky určitých postav, Tolkienovský lore si tvůrci vykládají značně svérázně (aneb když to není Tolkienem do detailu, případně rovnou vůbec, popsáno, tak se to přece klidně mohlo stát právě takto), častokrát není vůbec jasné, kolik času uplynulo od jedné události ke druhé (která na ni přímo navazuje), dialogy šustí papírem na pravidelné bázi, některé scény jsou nechtěně až na úrovni parodie a zákony fyziky, logiky a pravděpodobnosti si tady berou hromadnou dovolenou i na benevolentnější poměry „filmové reality“. K tomu je pak potřeba ještě přičíst značně průměrnou akci jak po stránce choreografie, tak schopnosti ji natočit poutavým způsobem, nebo lehce úsměvnou snahu tvůrců kopírovat tu více, tu méně, Jacksonovu LOTRovskou trilogii, což se dá vysvětlit tím, že pravděpodobně chtěli potěšit diváky, navyklé na audiovizuální jazyk Tolkienova světa, nahlížený optikou Jacksona (potažmo dvojice Lee/Howe), ovšem s ohledem na jejich tvůrčí bezradnost ve všech ostatních (podstatných) ohledech vyvolávající podezření, že spíše nejsou schopni přijít s ničím původním (v oblastech, kde je to příhodné).
Na úroveň alespoň průměru sérii jako celek tak vytahuje vážně jen produkční stránka věci. Ty neskutečné prachy, které Amazon do projektu investoval (nad rámec licence), jsou na sérii opravdu vidět (což zdaleka není pravidlo jak na poli filmů, tak sérií). Až jsem se trochu podivoval tomu, že takových těch klasických establishing/money shotů není v průběhu série více. Kostýmy, masky, lokace, výprava nebo triky, to všechno je na dnešní poměry na vynikající úrovni. Sem tam se sice objeví nějaký „slabší“ moment (což se stalo třeba i tomu Jacksonovi), ale v celkovém pohledu jde, bez diskuze, o prvotřídní řemeslo. Stejně tak je výborný hudební doprovod od McCrearyho, který se sice v míře větší než malé „inspiruje“ Shorem, ale těch pár krátkých momentů, které se v celé sérii alespoň trochu přibližují oné kouzelné poetice Jacksonovy trilogie LOTRa, za to vděčí zejména jeho OST (jestli někdo z celého štábu zaslouží skutečně uznání stran uměleckých kvalit, tak rozhodně on). Takovým příkladem budiž třeba sekvence s montáží putování, která v doprovodu McCrearyho hudby, vypadá jako by byla úplně odjinud a natočena někým úplně jiným, a.k.a. osamocený mithril mezi tunou šutrů:-). Podobných okamžiků je ale v celé sérii proklatě málo (asi tak jako mithrilu v útrobách hor:-)).
V případě castingu je to tak půl na půl. Vybraní herci sami o sobě jsou ve většině případů slušní, někteří z nich jsou dokonce hodně dobří, ale co je to platné, když jejich snažení pravidelně sráží dolů to, jakým, častokrát až nešťastným, způsobem jsou jejich postavy ze strany tvůrců napsány. Mnohokrát v průběhu série jsem zažíval pocit, jaká je škoda, že svůj talent ten který herec propůjčuje zrovna tak průměrnému dílu jako je toto.
Celkově je série od Amazonu zhmotněnou tezí o tom, že za prachy lze koupit skoro všechno, přičemž ta tenká hranice, zastupovaná slovem „skoro“, odděluje neobyčejné zrno (umění) od obyčejných plev (produktu). V těch lepších momentech jde o levnou (vlastně drahou, ale chápeme se, ne?) kopírku Jacksonovy LOTRovské trilogie, v těch horších pak o příliš smyslu nedávající fanfikci, rádoby věrnou své nedostižné předloze. Ve zlepšení v dalších sezónách příliš nevěřím, protože tady jde už fakt jen o prachy a prodej seriálu úplně všem a za každou cenu, bez ohledu na nějakou kvalitu. Čísla sledovanosti jsou, a do budoucna jistě i budou, obří tak jako tak (nehledě na následné kritické a divácké přijetí), takže Amazon, bohužel, nemá příliš důvodů se posouvat někam dál a výš. Škoda, potenciál na vynikající sezónu a sérii obecně tady určitě byl.